Partner Advertisment

Hungary Scholarship 2021 Online Application

The Hungarian government has been providing Stipendium Hungarycom Scholarships since 2013. In the 2019-20 academic year, about five thousand foreign students are studying in Hungary with undergraduate, graduate, one-tier masters, and doctoral degrees under this scholarship. This scholarship is given at the undergraduate and master’s level from Bangladesh. Tuition fees are completely free under the scholarship. Health insurance is also available. However, students can apply for any one of the three undergraduate, graduate, and doctoral degrees. Multiple applications will be considered void.

Hungary Scholarship 2021 Online Application
Hungary Scholarship 2021 Online Application

Hungary Scholarship 2021 Online Application

To apply for graduation, the student has to be 18 years of age and have to pass higher secondary. IELTS will be required to read most of the subjects. In some cases, IELTS is not required. Bangladeshis must apply for a full free scholarship in Hungary by January 18. This time the Hungarian government has started accepting applications for the Full Free Stipendium Hungarycom Scholarship in the 2021-22 academic year. Under this scholarship undergraduate, postgraduate and Ph.D. can be done. According to the website of Stipendium Hungary, this scholarship has been introduced in Bangladesh since last year.

Hungary Visa Application

In addition to the online application to the Ministry of Education of the Government of Bangladesh, hard copies of all educational qualification certificates, mark sheets, police clearance certificates, and other documents must be submitted to the Ministry of Education. How many Bangladeshis will get this scholarship this year or how many Bangladeshis will be given this scholarship is not mentioned in the notification of an application.

Hungary Work Permit Visa

In the 2019-20 academic year, about 5,000 foreign students are studying in Hungary with undergraduate, graduate, one-tier masters, and doctorates under the ‘Stipendium Hungariancom Scholarship’.
In the 2019-20 academic year, about 5,000 foreign students are studying in Hungary with undergraduate, graduate, one-tier masters, and doctorates under the ‘Stipendium Hungariancom Scholarship’.
Applications can be made by collecting the application form from the website of Stipendium Hungarycom. The entire application process has to be completed by January 18, 2021.

University of Sydney Scholarship Online Application

হাঙ্গেরি সরকার ২০১৩ সাল থেকে ‘স্টাইপেন্ডিয়াম হাঙ্গেরিকাম স্কলারশিপ’ দিয়ে আসছে। ২০১৯-২০ শিক্ষাবর্ষে প্রায় পাঁচ হাজার বিদেশি শিক্ষার্থী এই স্কলারশিপের আওতায় আন্ডারগ্র্যাজুয়েট, গ্র্যাজুয়েট, ওয়ান টায়ার মাস্টার্স ও ডক্টরাল নিয়ে হাঙ্গেরিতে পড়ছেন। বাংলাদেশ থেকে আন্ডারগ্র্যজুয়েট ও মাস্টার্স পর্যায়ে এই স্কলারশিপ দেওয়া হয়।

স্কলারশিপের অধীনে টিউশন ফি সম্পূর্ণ ফ্রি। পাশাপাশি পাওয়া যাবে স্বাস্থ্যবিমাও। তবে আন্ডারগ্র্যাজুয়েট, গ্র্যাজুয়েট ও ডক্টরাল-তিনটির যেকোনো একটিতে আবেদন করতে পারবেন শিক্ষার্থীরা। একাধিক আবেদন করলে আবেদনপত্র বাতিল বলে গণ্য হবে।

স্নাতকে আবেদনের জন্য শিক্ষার্থীর বয়স ১৮ হতে হবে এবং উচ্চমাধ্যমিক পাস করতে হবে। বেশির ভাগ বিষয়ে পড়তে গেলে প্রয়োজন হবে আইইএলটিএসের। কিছু ক্ষেত্রে আইইএলটিএসের প্রয়োজন হয় না।

বিজ্ঞাপন

হাঙ্গেরিতে ফুল ফ্রি স্কলারশিপে পড়তে বাংলাদেশিদের আবেদন করতে হবে ১৬ জানুয়ারির মধ্য
হাঙ্গেরিতে ফুল ফ্রি স্কলারশিপে পড়তে বাংলাদেশিদের আবেদন করতে হবে ১৬ জানুয়ারির মধ্য ছবি: সংগৃহীত
এবার হাঙ্গেরি সরকার ২০২১-২২ শিক্ষাবর্ষে ফুল ফ্রি স্টাইপেন্ডিয়াম হাঙ্গেরিকাম স্কলারশিপে আবেদন নেওয়া শুরু করেছে। এই স্কলারশিপের অধীনে স্নাতক, স্নাতকোত্তর ও পিএইচডি করা যাবে। স্টাইপেন্ডিয়াম হাঙ্গেরিকামের ওয়েবসাইটে বলা হয়েছে, গত বছর থেকে বাংলাদেশে চালু হয়েছে এই স্কলারশিপ।

বাংলাদেশ সরকারের শিক্ষা মন্ত্রণালয়ের কাছে অনলাইন আবেদনের পাশাপাশি ও যাবতীয় শিক্ষাগত যোগ্যতার সনদ, মার্কশিট, পুলিশ ক্লিয়ারেন্স সার্টিফিকেটসহ অন্যান্য কাগজপত্রের হার্ডকপিও শিক্ষা মন্ত্রণালয়ে জমা দিতে হবে। এ বছর বাংলাদেশ থেকে কতজন এই স্কলারশিপ পাবেন বা কতজন বাংলাদেশিকে এই স্কলারশিপ দেওয়া হবে, তা আবেদনের বিজ্ঞপ্তিতে উল্লেখ নেই।

২০১৯-২০ শিক্ষাবর্ষে প্রায় পাঁচ হাজার বিদেশি শিক্ষার্থী ‘স্টাইপেন্ডিয়াম হাঙ্গেরিকাম স্কলারশিপ’–এর আওতায় আন্ডারগ্র্যাজুয়েট, গ্র্যাজুয়েট, ওয়ান টায়ার মাস্টার্স ও ডক্টরাল নিয়ে হাঙ্গেরিতে পড়ছেন
২০১৯-২০ শিক্ষাবর্ষে প্রায় পাঁচ হাজার বিদেশি শিক্ষার্থী ‘স্টাইপেন্ডিয়াম হাঙ্গেরিকাম স্কলারশিপ’–এর আওতায় আন্ডারগ্র্যাজুয়েট, গ্র্যাজুয়েট, ওয়ান টায়ার মাস্টার্স ও ডক্টরাল নিয়ে হাঙ্গেরিতে পড়ছেনছবি: সংগৃহীত
স্টাইপেন্ডিয়াম হাঙ্গেরিকামের ওয়েবসাইট হতে আবেদন ফরম সংগ্রহ করে আবেদন করা যাবে। ২০২১ সালের ১৬ জানুয়ারির মধ্যে পুরো আবেদনপ্রক্রিয়াটি শেষ করতে হবে।

ইচ্ছে করলে হাঙ্গেরির কাছের দেশ ফ্রান্স, ইতালি, পর্তুগালে গিয়ে আইনি প্রক্রিয়ার মাধ্যমে খুব সহজেই বসবাস করার সুযোগ পাওয়া যায়। হাঙ্গেরির বিশ্ববিদ্যালয়গুলোতো প্রতি বছর ২ বা ৩ বার ভর্তির জন্য আবেদন করা যায়। এগুলো হলো এপ্রিল থেকে জুলাই, জানুয়ারি থেকে ফেব্রুয়ারি এবং অক্টোবর থেকে ডিসেম্বর।

‘স্টাইপেন্ডিয়াম হাঙ্গেরিকাম স্কলারশিপ’–এর অধীনে টিউশন ফি সম্পূর্ণ ফ্রি। পাশাপাশি পাওয়া যাবে স্বাস্থ্যবিমাও
‘স্টাইপেন্ডিয়াম হাঙ্গেরিকাম স্কলারশিপ’–এর অধীনে টিউশন ফি সম্পূর্ণ ফ্রি। পাশাপাশি পাওয়া যাবে স্বাস্থ্যবিমাওছবি: সংগৃহীত
প্রত্যেকটি বিশ্ববিদ্যালয়ের আবেদনের জন্য রয়েছে তাদের নিজস্ব অনলাইন ওয়েবসাইট। হাঙ্গেরি বিদেশি শিক্ষার্থীদের জন্য উচ্চ শিক্ষার এক নতুন দিগন্ত উন্মোচন করেছে।

Hungary Green Card

If you wish, you can go to France, Italy and Portugal, the neighboring countries of Hungary, and get the opportunity to live easily through the legal process. Hungarian universities can apply for admission 2 or 3 times a year. These are April to July, January to February and October to December.

Hungary CitizenShip

Tuition fees are completely free under the ‘Stipendium Hungaricum Scholarship’. Health insurance is also available
Tuition fees are completely free under the ‘Stipendium Hungaricum Scholarship’. As well as health insurance pictures available: Collected. Each university has its own online website for application. Hungary has opened a new horizon of higher education for foreign students.

Recent Posts

Leave a Comment